قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری خطر آسم را در کودکان افزایش می دهد

16ژوئن 2021 - محققان گفتند: قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلودگی هوا در دوران بارداری ممکن است احتمال ابتلای کودک را به آسم در آینده افزایش دهد .یک تیم از دانشکده پزشکیMount Sinai  در نیویورک تحقیقی را انجام دادند که در آن 376 مادر و نوزادان آنها که در کلان شهر بوستون زندگی می کردند، شرکت داشتند.محققان تاثیر آلودگی هوا را بر بارداری و کودکان به محض تولد بررسی کردند.

آسم دهمین عامل عمر از دست رفته در ایران شناخته شده است. کشور ما از نظر شیوع آسم جزء کشورهای میانه دنیا محسوب می‌شود اما مسئله مهم این است که این بیماری شایع‌ترین بیماری مزمن در کشور است. آمار شیوع آسم در کشور ما نیز رو به رشد است به نحوی که این میزان بین 5 تا 15 درصد در کشور می‌رسد، به عبارت دیگر چیزی در حدود 6.5 میلیون نفر در ایران مبتلا به آسم هستند.

در طول آزمایش، میزان قرار گرفتن روزانه ی هر زن شرکت کننده در معرض ذرات بسیار ریز مرتبط با آلودگی، اندازه گیری شد.محققان شواهدی از وجود ذرات بیشتر در میان زنانی یافتند که در نزدیکی جاده های شلوغ و دارای ترافیک بیشتر زندگی می کردند. سه سال بعد، همین زنان توسط محققان مورد بررسی قرار گرفتند تا مشخص گردد که کدام یک از کودکان متولد شده از زنان شرکت کننده در مطالعه به آسم مبتلا شده اند.

در مجموع ، 18 درصد از کودکان متولد شده از مادرانی که در معرض سطح بالایی از آلودگی هوای ذرات بسیار ریز قرار داشتند، به آسم مبتلا شده بودند. همچنین یافته ها حاکی از آن است که نوزادان دختر در مقایسه با پسران، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری تنفسی هستند.

تیم تحقیقاتی گفت: این اولین بار است که ارتباط قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران بارداری با ابتلای کودک به آسم پس از تولد مشخص می شود.

دکترRosalind Wright ، محقق ارشد این تحقیق، در گفتگو باMailOnline ، گفت: این تحقیق یک گام اولیه ی مهم در ایجاد پایگاه شواهدی است که می تواند منجر به نظارت بهتر بر قرار گرفتن در معرض ذرات فوق ریز و در نهایت تنظیم مقرراتی در این زمینه شود.همانطور که روشهای اندازه گیری این ذرات ریز را توسعه می دهیم، امیدواریم که بتوانیم این یافته ها را در مناطق مختلف جغرافیایی در ایالات متحده و همچنین در سطح جهان تکرار کنیم.آسم در دوران كودكی همچنان به صورت يك اپيدمی جهانی باقی مانده است كه با افزايش قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات هوا به دليل اثرات تغييرات اقليمی، احتمالاً رشد خواهد كرد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/jun/air-pollution-in-pregnancy-increases-asthma-risk-in-unborn-child.html